Τεράστιος ο δρόμος για απόσυρση ρυπογόνων οχημάτων-Καίνε οι τιμές των ηλεκτρικών

Αρκετά μακρύς φαίνεται να είναι ο δρόμος για τη μετάβαση των οχημάτων που κυκλοφορούν στους δρόμους σε ηλεκτρικά και υβριδικά, αφού οι τιμές τους βρίσκονται στα ύψη και φυσικά, σε καμία περίπτωση όπως εύκολα διαφαίνεται, δεν θα μπορέσει η μεγαλύτερη μερίδα του πληθυσμού, να αποσύρει τα υφιστάμενα οχήματα που έχει στην κατοχή του, μετά και την απόφαση που έχει λάβει το Υπουργικό Συμβούλιο για μέτρα στο οδικό δίκτυο, με απώτερο στόχο τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. 

Ουσιαστικά, σκοπός του Υπουργείο Μεταφορών είναι να καθοριστούν τα μέτρα, ώστε να υπάρχουν περιοχές ή διάφορες οδοί με χαμηλή μέχρι και μηδενική εκπομπή ρύπων και έτσι υπάρχει ο στόχος να απαγορεύεται σε συγκεκριμένες περιοχές και ιδιαίτερα στα κέντρα των πόλεων, η διακίνηση ρυπογόνων οχημάτων. Επιπρόσθετα, στα μέτρα που αποφασίστηκαν, περιλαμβάνεται επίσης και ο καθορισμός ημερομηνίας που δεν θα επιτρέπεται η εγγραφή ρυπογόνων οχημάτων, ο καθορισμός λεωφορειολωρίδων και ο καθορισμός μεταφορικών δραστηριοτήτων, οι οποίες θα διενεργούνται αποκλειστικά με ηλεκτρικά οχήματα.

Ως εκ τούτου, κάτι τέτοιο, δεν είναι εύκολο να εφαρμοστεί στο άμεσο μέλλον, αφού οι πολίτες δεν είναι έτοιμοι να κάνουν αυτή τη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα και πόσο μάλλον, να επιβαρυνθούν οικονομικά, με ένα δυσβάστακτο κόστος για την αγορά τους. Όπως ανέφερε εξάλλου στον REPORTER, o Μηχανολόγος και Μηχανικός Οχημάτων, Χαράλαμπος Καπετάνιος, «με την τεχνική επιτροπή που ρυθμίζουν τα μηχανοκίνητα οχήματα, είχαμε αναφέρει και στο παρελθόν, ότι είναι αδύνατο αυτό να συμβεί στην Κύπρο. Δηλαδή, μέσα στην πόλη, δεν μπορείς να απαιτήσεις από τον κόσμο να κυκλοφορεί μόνο με ηλεκτρικό και υβριδικό όχημα. Πώς θα αγοράσει ο απλός πολίτης ένα όχημα που αρχίζει από τις 35 χιλιάδες;». 

Ως δύσκολη και ανέφικτη, χαρακτήρισε αυτή την απόφαση ο κ. Καπετάνιος, για να σημειώσει ότι, «ίσως μετά από είκοσι χρόνια να μπορέσει να εφαρμοστεί, καθώς χρειάζονται και πάρα πολλά σημεία για να φορτίζονται για παράδειγμα τα ηλεκτρικά οχήματα. Θα μπορούμε ίσως να ανταπεξέλθουμε σε μια εικοσαετία και ακόμη με κάποιο αριθμό ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων».

Ποια είναι τα ρυπογόνα οχήματα

Τα ρυπογόνα οχήματα, είναι τα οχήματα που έχουν ρύπους πέραν συγκεκριμένων γραμμαρίων, βάσει της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας η οποία καλύπτει τους ρύπους. «Οι Νομοθεσίες, είναι από το Euro 1 μέχρι το Euro 6, που είμαστε σήμερα. Τα Euro είναι οι Νομοθεσίες της Ευρώπης, οι οποίες είναι οι ρυθμίσεις, για την κάθε γενιά αυτοκινήτων με συγκεκριμένα γραμμάρια ρύπων. Είτε είναι πετρέλαιο, είτε είναι βενζίνη. Τα βασικά σημεία τους επίσης, είναι μονοξείδιο του αζώτου, μονοξείδιο του άνθρακα, υδρογονάνθρακες και μικροσωματίδια. Αυτά είναι τα σημεία που δίνουν περισσότερη βαρύτητα για να μην μένουν στο περιβάλλον, καθώς δεν διαλύονται και δεν καταστρέφονται».

Ως επί το πλείστο, τα ρυπογόνα οχήματα, είναι τα οχήματα του πετρελαίου, τα diesel και τα οποία είτε είναι παλαιάς τεχνολογίας, είτε είναι τελευταίας τεχνολογίας. «Το diesel είναι πάντοτε ρυπογόνο, διότι είναι πιο βαρεό καύσιμο σε σχέση με την βενζίνη. Για παράδειγμα, ένα όχημα του 1980, δεν έχει καταλύτη και όπως καίει το καύσιμο, βγάζει το καυσαέριο από πίσω. Για το συγκεκριμένο όχημα όμως, εάν μετρήσουμε το καυσαέριό του, θα είναι αντίστοιχο με ενός diesel αυτοκινήτου, που κυκλοφορεί έξω στους δρόμους εδώ και μια δεκαέτια και θεωρείται καινούργιο».

Τα οχήματα της βενζίνης, εξήγησε ο κ. Καπετάνιος, «είναι πιο χαμηλοί οι ρύποι τους σε σχέση με τα πετρελαιοκίνητα, ότι τεχνολογίας και να είναι. Δυστυχώς, αρκετός κόσμος έχει την εντύπωση ότι εάν αγοράσει όχημα βενζίνης, θα έχει μεγάλη κατανάλωση, αλλά δεν είναι έτσι το πράγμα, καθώς στη φάση που έχουμε φθάσει σήμερα, το όχημα της βενζίνης είναι πιο οικονομικό από το diesel, απ’ ότι γνωρίζαμε παλαιότερα που ήταν το αντίθετο».

Τα πετρελαιοκίνητα, όπως φαίνεται, δεν θα επιτρέπονται να διακινούνται στο μέλλον, καθώς είναι ρυπογόνα και είναι κάτι που συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη. «Για παράδειγμα στην Ευρώπη, υπάρχουν περιοχές εντός των πόλεων, όπου συγκεκριμένα οχήματα, όπως ένα μικρό βενζινοκίνητο όχημα, δικαιούται να κυκλοφορά. Εάν η απόφαση όμως είναι για μηδενικούς ρύπους, τότε θα πρέπει να κυκλοφορούν μόνο ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα».

Πάντως, σε μια μελέτη που έχει πραγματοποιηθεί, αποδείχθηκε και η διαφορά στην τιμή που υπάρχει μεταξύ ηλεκτρικών και συμβατικών οχημάτων, κάτι που αποδεικνύει περίτρανα πως υπάρχει ακόμη αρκετός δρόμος για τη μετάβασή μας στα ηλεκτρικά οχήματα.  

Συγκεκριμένα, ένα ηλεκτρικό όχημα, Audi Q4 e-tron 35 κοστίζει 49.000 ευρώ, ενώ ένα συμβατικό Audi Q3 35TDI (Diesel) 36.000. Επίσης, ένα ηλεκτρικό Mercedes EQA 250 SUV κοστίζει 54.800, ενώ ένα Mercedes GLA180 (Petrol) η αξία του βρίσκεται στα 45.700 ευρώ. Την ίδια ώρα, ένα ηλεκτρικό Peugeot e-208, κοστίζει 34.500, ενώ ένα συμβατικό Peugeot 208 (Petrol), η τιμή του βρίσκεται στα 18.900 ευρώ. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Έρχονται μέτρα στη διακίνηση οχημάτων-Θα καθορίζονται περιοχές χαμηλών ρύπων

Δειτε Επισης

Προώθηση σχεδιασμών για συστήματα αποθήκευσης και υδρογόνο ζητά η Επιτροπή Ενέργειας
Ολοκληρώθηκε η σύνταξη Νομοσχεδίου κατοχύρωσης των καλλιτεχνών και τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση
Δ. Στυλιανού: Η πλατφόρμα που βάζει την Κύπρο στον διεθνή κινηματογραφικό χάρτη
Ανυπόστατα παράπονα για ποσότητα υγραερίου σε κυλίνδρους ενώπιον του Συνδέσμου Καταναλωτών
Αυτά είναι τα εξεταστικά κέντρα για τις Παγκύπριες Εξετάσεις κατά επαρχία
Υφ. Έρευνας: Στόχος έως το 2026 η πλήρης κάλυψη σε συνδεσιμότητα πολύ υψηλών ταχυτήτων
ΥΠΕΣ για σχέδιο ΚτίΖΩ-«Δεν θα υπάρξει σοβαρή παρέκκλιση από τα καθορισμένα χρονοδιαγράμματα»
Βιώσιμο ως το 2080 το ΤΚΑ-Πολιτική βούληση Κυβέρνησης για εξορθολογισμό επενδυτικής πολιτικής
Αναβολές με τη σέσουλα στην ΕΦ-Επιείκεια ΥΠΑΜ σε αθλητές, κάλεσμα Ελεγκτικής για επανεξέταση κριτηρίων
Στις 29 Μαΐου ξεκινά η θαλάσσια επιβατική σύνδεση Κύπρου-Ελλάδας