Η φονική πυρκαγιά στη Λεμεσό ανέδειξε μια σειρά από προβλήματα και κενά, τα οποία χρήζουν νομοθετικών ρυθμίσεων ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος να βρεθεί ξανά στο μέλλον η Κύπρος ενώπιον τέτοιων θλιβερών περιστατικών, όπως αναδείχθηκε και μέσα από τις κοινές συνεδριάσεις των Επιτροπών Εσωτερικών, Γεωργίας και Περιβάλλοντος, αλλά και την απόφαση της Κυβέρνησης για την επέκταση του Υπουργείου Εσωτερικών με την προσθήκη του τίτλου της Πολιτικής Προστασίας, θέτοντας υπό τη σκέπη του υπηρεσίες της πρώτης γραμμής.
Μέσα από τις συνεδρίες των Επιτροπών, προέκυψε η διαπίστωση πως πρέπει να ενισχυθεί ο τομέας της πρόληψης, με τον βουλευτή του Κινήματος Οικολόγων, Χαράλαμπο Θεοπέμπτου να καταθέτει πρόταση Νόμου η οποία θα ρυθμίζει τις ευθύνες του εκάστοτε Επάρχου της κάθε επαρχίας, ώστε σε περιπτώσεις λανθασμένων χειρισμών ή φυσικών καταστροφών να υποχρεούνται να λογοδοτήσουν ενώπιον της Βουλής για τις ενέργειές τους.
Σκοπός της πρότασης νόμου είναι η τροποποίηση του περί Πρόληψης και Κατάσβεσης Πυρκαγιών στην Ύπαιθρο Νόμου, ώστε να εισαχθούν πρόνοιες όσον αφορά την υποχρέωση εκπόνησης και εφαρμογής Σχεδίου Πυροπροστασίας σε επίπεδο επαρχίας από τον οικείο Έπαρχο, σε συνεργασία με τους αρμόδιους κρατικούς και τοπικούς φορείς.
Με την προτεινόμενη νομοθετική ρύθμιση επιδιώκεται η ενίσχυση του θεσμικού πλαισίου στον τομέα της πυροπροστασίας, με την υιοθέτηση των αρχών της πρόληψης, της συμμετοχικότητας και του τοπικού συντονισμού.
Πιο συγκεκριμένα, ο Έπαρχος θα έχει την ευθύνη να προβαίνει σε εννέα συγκεκριμένες προληπτικές ενέργειες, ώστε να λαμβάνονται μέτρα, τα οποία ενδεχομένως θα βοηθήσουν σε περιπτώσεις πυρκαγιών.
Όπως αναφέρεται στην πρόταση, ο Έπαρχος σε συνεργασία με το Τμήμα Δασών, την Πυροσβεστική Υπηρεσία, την Πολιτική Άμυνα, τις τοπικές αρχές και άλλους εμπλεκόμενους φορείς θα πρέπει να καταρτίζει, να συντονίζει και να διασφαλίζει την εφαρμογή Σχεδίου Πυροπροστασίας για την επαρχία στην οποία έχει αρμοδιότητα.
Το Σχέδιο Πυροπροστασίας μεταξύ άλλων περιλαμβάνει:
- τον σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων πυροπροστασίας
- την εγκατάσταση και τη συντήρηση του απαραίτητου εξοπλισμού για την πρόληψη και καταστολή πυρκαγιών
- την εκπαίδευση των πολιτών σε θέματα πρόληψης και ετοιμότητας για την αντιμετώπιση πυρκαγιών
- την οργάνωση εκστρατειών και ευαισθητοποίησης των πολιτών αναφορικά με την πρόληψη πυρκαγιών και την ασφαλή συμπεριφορά σε περιόδους υψηλού κινδύνου
- την παραγωγή ενημερωτικού υλικού και διαφημίσεων με πρακτικές οδηγίες για την περίπτωση εκδήλωσης πυρκαγιάς·
- την οργάνωση και τον συντονισμό σχεδίων ετοιμότητας του πληθυσμού για καταστάσεις έκτακτης ανάγκης
- την υποστήριξη τοπικών εθελοντικών ομάδων πυρασφάλειας, μέσω χρηματοδότησης για εξοπλισμό και προγράμματα κατάρτισης
- τη συνεργασία με μη κυβερνητικές οργανώσεις και οργανώσεις νεολαίας για την υλοποίηση δράσεων πρόληψης·
- τη διοργάνωση και διεξαγωγή ασκήσεων ετοιμότητας και εφαρμογής σεναρίων κρίσης, τα οποία περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων εκκενώσεις δήμων και κοινοτήτων.
Σημειώνεται ότι το Σχέδιο Πυροπροστασίας θα πρέπει να έχει διάρκεια ισχύος πέντε ετών από την ημερομηνία κατάρτισης αυτού και υπόκειται σε αναθεώρηση και επικαιροποίηση το αργότερο τρεις μήνες πριν από τη λήξη της ισχύος του. Την ίδια ώρα, ο εκάστοτε έπαρχος οφείλει να συντάσσει και να υποβάλλει ετήσια έκθεση προόδου τόσο στον υπουργό Εσωτερικών, όσο και στη Βουλή.
Μιλώντας στον REPORTER, ο εισηγητής της πρότασης Νόμου, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου ανέφερε πως «πέρσι ψηφίσαμε ένα Νόμο που αφορά τη φωτιά στην ύπαιθρο. Επειδή είναι ευθύνη του Υπουργείου Εσωτερικών, προσέθεσα μια ρύθμιση που λέει ότι ο Έπαρχος θα φροντίζει τις κοινότητες που κινδυνεύουν για να λαμβάνει τα αντιπυρικά μέτρα που χρειάζονται για πρόληψη και γενικότερα να έχει όλη την φροντίδα δια Νόμου».
Όπως εξήγησε, «είναι κάτι το οποίο είναι μέσα στις ευθύνες τους, αλλά δεν έχουν νομική υποχρέωση, γίνεται με εντολή του εκάστοτε υπουργού. Όταν γίνει δια Νόμου θα είναι πολύ πιο εύκολο και για μας στη Βουλή να ζητήσουμε απαντήσεις για μια υποχρέωση που έχει ο Έπαρχος και θα πρέπει να απαντήσει εάν το έπραξε. Ουσιαστικά, η πρόταση βοηθά στον έλεγχο.
Μιλώντας για τη φονική πυρκαγιά της Λεμεσού, ο κ. Θεοπέμπτου υπέδειξε ότι «η μεγάλη ζημιά που έγινε ήταν διότι δεν είχαμε μέτρα πρόληψης ούτε αντιπυρικές ζώνες, ούτε τη φύτευση θα κάνουν, ούτε τα σημεία από τα οποία θα παίρνουν νερό ή τα αυτοκίνητα δεν τους τα έδιναν. Επίσης κόπηκε το ρεύμα την ώρα της φωτιάς».
Κληθείς να σχολιάσει σε περίπτωση που ψηφιστεί η πρόταση, εάν κάποιος Έπαρχος δεν ακολουθήσει τις οδηγίες ή έστω κάποιες εξ αυτών, κατά πόσον θα υπόκειται σε ποινές, ο κ. Θεοπέμπτου εξήγησε ότι «δεν μπορεί να επιβληθεί ποινή ούτε σε τοπική Αρχή, ούτε στην Κυβέρνηση. Οι μόνοι που μπορούν να τους επιβληθεί ποινή είναι σε ένα κυβερνητικό τμήμα, το οποίο πληρώνει και εκείνα τα χρήματα μπαίνουν και πάλι στα ταμεία του κράτους. Για τους Δήμους και τις κοινότητες θα έπρεπε να τεθούν ποινές, διότι υπάρχουν πάρα πολλά προβλήματα και δεν μπορείς να κάνεις κάτι. Για παράδειγμα οι καθαρισμοί των σκυβαλότοπων που δεν γίνονται. Ο μόνος τρόπος να πιέσεις είναι να τους κόψεις από τη χορηγία, κάτι που επίσης δεν γίνεται».
Ο εισηγητής της πρότασης ωστόσο, εκτιμά ότι εάν εγκριθεί από την Ολομέλεια του Σώματος, θα βοηθήσει τόσο στην πρόληψη, όσο και στη λογοδοσία από πλευράς των τοπικών Αρχών, όταν βρεθούμε ενώπιον τέτοιων περιστατικών.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Αυτός είναι ο λογαριασμός των ζημιών σε οικοδομές και κατασκευές από την πυρκαγιά στην ορεινή Λεμεσό-Στα €40 εκατ. το κόστος επαναφοράς
- Κατέθεσαν Κίτας και άλλοι μάρτυρες για το επεισόδιο με τον ταξίαρχο στη φονική πυρκαγιά-Αναμένει το πόρισμα ο Αρχηγός
- Περιμένουν ενημέρωση Πυροσβεστική και Τμήμα Δασών για μετακίνηση στο ΥΠΕΣ-Τι καταγράφει το πόρισμα για τη φονική πυρκαγιά