Ποσό που αγγίζει τα 28 εκατομμύρια ευρώ εισέπραξε το κράτος σε μόλις δυόμιση χρόνια από την ημέρα που εφαρμόστηκε ο Νόμος για λειτουργία του συστήματος Φωτοεπισήμανσης, με τον υπουργό Δικαιοσύνης να επεξηγεί τον τρόπο που κατανέμονται τα χρήματα που λαμβάνει το κράτος από εξώδικα πρόστιμα.
Ο Μάριος Χαρτσιώτης, κλήθηκε να απαντήσει σε ερωτήσεις του βουλευτή του Δημοκρατικού Συναγερμού, Νίκου Γεωργίου, ο οποίος ζήτησε στοιχεία για τις εισπράξεις από τα πρόστιμα του συστήματος φωτοεπισήμανσης, ως επίσης ποιοι φορείς λαμβάνουν μέρος των εισπραχθέντων ποσών από τα εν λόγω εξώδικα και σε ποια αναλογία ή ποσοστό, καθώς και εάν διατίθενται χρήματα για έργα βελτίωσης του οδικού δικτύου και για δράσεις ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας.
Απαντώντας στον βουλευτή, ο κ. Χαρτσιώτης ξεκαθάρισε πως «όπως έχουμε ενημερωθεί από τον Αρχηγό Αστυνομίας, από την έναρξη λειτουργίας του Συστήματος Φωτοεπισήμανσης την 1η Ιανουαρίου 2022 μέχρι και σήμερα, έχει εισπραχθεί συνολικά το ποσό των €27.901.692».
Επιχειρώντας να επεξηγήσει ποιοι φορείς λαμβάνουν μέρος των εισπραχθέντων ποσών από τα εν λόγω εξώδικα πρόστιμα και σε ποια αναλογία ή ποσοστό, ανέφερε ότι «ο γενικός κανόνας είναι ότι τα ποσά που εισπράττονται από τα έσοδα που καταβάλλονται για τροχαία αδικήματα (είτε μέσω εξώδικης ρύθμισης, είτε μέσω δικαστικών αποφάσεων) κατατίθενται στο Πάγιο Ταμείο της Δημοκρατίας. Εξαίρεση αποτελούν τα ποσά από αδικήματα που προβλέπονται στους περί Μηχανοκίνητων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως Κανονισμούς. Τα εν λόγω έσοδα θα πρέπει να κατατίθενται στα Ταμεία του οικείου Δήμου ή της οικείας Κοινότητας, στα εδαφικά όρια του οποίου/της οποίας διαπράχθηκε ένα αδίκημα».
Όπως υπέδειξε, «οι σχετικές διατάξεις περιέχονται στον Κανονισμό 73, των περί Μηχανοκίνητων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως Κανονισμών, ως ακολούθως:
- “73.- (1) Οσάκις πράξις ή παράλειψις συνιστά αδίκημα τόσον δυνάμει των παρόντων Κανονισμών όσον και δυνάμει Κανονισμών γενομένων υπό δημοτικής τίνος αρχής ή συμβουλίου βελτιώσεως, η ποινική δίωξις και η επιμέτρησις της ποινής δύναται να ενεργηθεί είτε δυνάμει των παρόντων Κανονισμών είτε δυνάμει των άλλων τούτων Κανονισμών, εν ουδεμία όμως περιπτώσει δύναται τις να τιμωρηθή δις διά το αυτό αδίκημα.
- (2) Οσάκις επιβάλληται χρηματική ποινή δι’ αδίκημα διαπραχθέν κατά παράβασιν των παρόντων Κανονισμών εντός οιωνδήποτε δημοτικών ορίων, ή ορίων περιοχής βελτιώσεως, η τοιαύτη χρηματική ποινή καταβάλλεται εις το δημοτικόν ταμείον του οικείου δήμου, ή εις το ταμείον της οικίας περιοχής βελτιώσεως».
Ακολούθως, ο κ. Χαρτσιώτης σημείωσε πως «νοείται ότι η οποιαδήποτε χρηματική ποινή εισπράττεται για αδίκημα λόγω παράβασης των περί Μηχανοκίνητων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως Κανονισμών και καταγράφεται από συσκευή φωτοεπισήμανσης, με βάση τον περί Τροχαίων Αδικημάτων (Χρήση Συσκευών Φωτοεπισήμανσης και Άλλα Συναφή Θέματα) Νόμο, θα καταβάλλεται κατά 80% στο δημοτικό ταμείο του οικείου Συμβουλίου Δήμου ή στο Ταμείο Κοινότητας του οικείου Κοινοτικού Συμβουλίου, ανάλογα με την περίπτωση, και το υπόλοιπο 20% θα καταβάλλεται στο Πάγιο Ταμείο της Δημοκρατίας».
Επίσης, συνέχισε, «οπουδήποτε αλλού σε νομοθεσία που διέπει την τροχαία και αφορά τους Δήμους ή τις Κοινότητες, υπάρχει ειδική πρόνοια για κατάθεση των εσόδων στα Ταμεία Δήμου ή Κοινότητας, τότε τα έσοδα θα πρέπει να κατατίθενται αναλόγως».
Ο υπουργός Δικαιοσύνης, είπε πως «κατά συνέπεια και συνοψίζοντας, μόνο για τα αδικήματα εκείνα, για τα οποία υφίστανται ρητές διατάξεις στη σχετική με αυτά Νομοθεσία, επιβάλλεται η κατάθεση των χρηματικών ποινών, από εξώδικα, στα Ταμεία των Δήμων ή Κοινοτήτων. Τέτοιες Νομοθεσίες είναι οι περί Δήμων Κανονισμοί, οι περί Κοινοτήτων Κανονισμοί και οι περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως Κανονισμοί».
Ξεκαθάρισε ακόμα ότι «οι συναφείς Πίνακες τροχαίων αδικημάτων, του περί Εξωδίκου Ρυθμίσεως Αδικημάτων Νόμου, είναι καθοδηγητικοί και θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι παραπομπές που γίνονται, βάσει των πινάκων, σε πρωτογενή ή δευτερογενή νομοθεσία».
Όσον αφορά τα αδικήματα που καταγράφονται από το Σύστημα Φωτοεπισήμανσης, βάσει των όσων εκτίθενται πιο πάνω, η καταβολή των εσόδων διενεργείται ως ακολούθως:
- Παραβίαση ορίου ταχύτητας (πάγιο ταμείο της Δημοκρατίας/το αδίκημα αυτό προβλέπεται στο περί Μηχανοκίνητων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως Νόμο-Ν. 86/1972, άρθρο 6, όπως τροποποιήθηκε).
- Παραβίαση κόκκινου φωτεινού σηματοδότη (ταμείο οικείου Δήμου/οικείας Κοινότητας-το αδίκημα προβλέπεται στους Κανονισμούς 66Α και 66Β, των Μηχανοκίνητων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως Κανονισμών (Κ.Δ.Π. 66/1984, όπως τροποποιήθηκε).
- Παράλειψη χρήσης ζώνης ασφαλείας (πάγιο ταμείο της Δημοκρατίας/το αδίκημα προβλέπεται στον περί οδικής Ασφάλειας Νόμο-άρθρο 17, Ν. 174/1986, όπως τροποποιήθηκε).
- Χρήση κινητού τηλεφώνου ή άλλου αντικειμένου κατά την οδήγηση (ταμείο οικείου Δήμου/οικείας Κοινότητας-Κανονισμός 58 (14), των Μηχανοκίνητων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως Κανονισμών (Κ.Δ.Π. 66/1984, όπως τροποποιήθηκε).
- Παραβίαση της άσπρης γραμμής στάσης (που είναι χαραγμένη εγκάρσια, πλησίον των φώτων τροχαίας) (ταμείο οικείου Δήμου/οικείας Κοινότητας Κανονισμός 58 (2) (δ), των Μηχανοκίνητων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως Κανονισμών (Κ.Δ.Π. 66/1984, όπως τροποποιήθηκε).
- Παράλειψη χρήσης προστατευτικού κράνους (ταμείο οικείου Δήμου/οικείας Κοινότητας-Κανονισμός 59, των Μηχανοκίνητων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως Κανονισμών (Κ.Δ.Π. 66/1984, όπως τροποποιήθηκε).
Διευκρινίζεται, ότι «βάσει της νομοθεσίας, όπως αυτή επεξηγείται πιο πάνω, όσον αφορά τα αδικήματα που απορρέουν από τους περί Μηχανοκίνητων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως Κανονισμούς και καταγράφονται από το Σύστημα Φωτοεπισήμανσης (παραβίαση κόκκινου φωτεινού σηματοδότη, χρήση κινητού τηλεφώνου ή άλλου αντικειμένου κατά την οδήγηση, παραβίαση της άσπρης γραμμής στάσης και παράλειψη χρήσης προστατευτικού κράνους), τα έσοδα κατανέμονται ως ακολούθως:
- Ποσοστό 80% καταβάλλεται στο ταμείο του οικείου Δήμου ή της οικείας Κοινότητας
- Το υπόλοιπο 20% καταβάλλεται στο Πάγιο Ταμείο της Δημοκρατίας»
Αποσαφηνίζεται εξάλλου ότι «όπως προκύπτει από το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, τα έσοδα για την παραβίαση του ορίου ταχύτητας και την παράλειψη χρήσης ζώνης ασφαλείας κατατίθενται εξ' ολοκλήρου στο Πάγιο Ταμείο της Δημοκρατίας, επειδή τα συγκεκριμένα αδικήματα δεν απορρέουν από τους περί Μηχανοκίνητων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως Κανονισμούς».
Σε ό,τι αφορά στο ποσό και το ποσοστό από τα έσοδα των εξώδικων προστίμων που διατίθεται συγκεκριμένα για έργα βελτίωσης του οδικού δικτύου ή για άλλες δράσεις ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας, ο κ. Χαρτσιώτης είπε ότι «δεν υφίσταται νομικό πλαίσιο που να προβλέπει την απευθείας διάθεση μέρους των αναφερόμενων εσόδων για έργα βελτίωσης του οδικού δικτύου ή για άλλες δράσεις ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας».
Ωστόσο, σημείωσε, «μέρος των εσόδων καταβάλλεται στα ταμεία των τοπικών αρχών, οι οποίες έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν αυτά τα έσοδα για σκοπούς βελτίωσης των οδικών τους υποδομών και ενίσχυση της οδικής ασφάλειας των περιοχών που βρίσκονται εντός των δημοτικών τους ορίων. Επιπλέον, μέρος των εσόδων καταβάλλεται και στο Πάγιο Ταμείο της Δημοκρατίας, μέσω του οποίου καθίσταται δυνατή η χρηματοδότηση σχετικών δράσεων.»
Δεν υπάρχει πρόθεση για εγκατάσταση άλλων καμερών
Σε άλλη ερώτηση του ίδιου βουλευτή προς τον κ. Χαρτσιώτη, ζητήθηκε ενημέρωση από τον υπουργό, για τον αριθμό σταθερών καμερών που είναι σε λειτουργία, αλλά και κατά ποσον υπάρχει σχεδιασμός για την εγκατάσταση επιπρόσθετων σταθερών καμερών στο οδικό δίκτυο.
Ο υπουργός Δικαιοσύνης ξεκαθάρισε ότι «έχουν τοποθετηθεί 90 σταθερές κάμερες σε 31 σημεία. Ξεκαθάρισε ακόμα πως «δεν υπάρχει πρόθεση ή σχεδιασμός για προμήθεια εγκατάστασης επιπρόσθετων σταθερών ούτε κινητών καμερών στο οδικό δίκτυο. Το συμβόλαιο το οποίο υπογράφτηκε με την ανάδοχο εταιρεία προβλέπει συγκεκριμένο αριθμό καμερών. Το ενδεχόμενο αύξησης του αριθμού τους, μπορεί να γίνει υπό αυστηρές προϋποθέσεις.»
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: