powered by inbusiness-news-logo cbn omada-logo celebrity-logo LOGO-PNG-108

Μάστιγα για τους καταναλωτές οι τηλεφωνικές απάτες-Ζητούν επιπρόσθετα χρήματα για να επιστρέψουν τα κλεμμένα

Μάστιγα για τους καταναλωτές έχουν καταντήσει οι τηλεφωνικές και διαδικτυακές απάτες, αφού σε τουλάχιστον δεκαοκτώ περιπτώσεις κατάφεραν να αποσπάσουν συνολικά 427,000 ευρώ, ενώ στις πλείστες των περιπτώσεων οι επιτήδειοι ζήτησαν επιπλέον χρήματα για να γίνει η επιστροφή των χρημάτων που απέσπασαν. Στο μεταξύ, ενώπιον του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών έφτασε και αριθμός καταγγελιών για απάτες με ξενοδοχεία, ότι έπρεπε να καταβάλουν επιπρόσθετο από το απαιτούμενο ποσό για να ολοκληρωθεί η κράτησή τους.

Το πρόβλημα με τις διαδικτυακές απάτες έχει οξυνθεί αρκετά τους τελευταίους μήνες και αυτό φαίνεται από τις συνεχείς προειδοποιήσεις που εκδίδει η Αστυνομία, ότι οι επιτήδειοι βρίσκουν διαφορετικούς τρόπους για να εξαπατούν τους πολίτες. Μόλις την περασμένη εβδομάδα, έγινε ενημέρωση για δύο διαφορετικούς τρόπους που χτυπούν οι επιτήδειοι, αφού από τη μία παρίσταναν τους λειτουργούς των Κοινωνικών Ασφαλίσεων και ζητούσαν τον αριθμό του λογαριασμού από πολίτες για δήθεν επιστροφή χρημάτων, ενώ σε άλλη περίπτωση απέστελλαν μηνύματα χρησιμοποιώντας το όνομα γνωστής υπεραγοράς και καλούσαν τον κόσμο να πατήσει σε σύνδεσμο για να «εξαργυρώσει» τους βαθμούς του. Στο μεταξύ, τις τελευταίες εβδομάδες παρατηρείται και μία άλλη απάτη, η οποία κρίνεται επικίνδυνη, καθώς ο κόσμος λαμβάνει μηνύματα ότι έχει πρόστιμο στο όνομά του και πρέπει να μπει σε συγκεκριμένο σύνδεσμο, ώστε να τον πληρώσει.

Πάντως, η Αστυνομία έχει επιστήσει την προσοχή στο κοινό, ενώ οι καταναλωτές από μόνοι τους είχαν προβεί σε καταγγελίες στον Κυπριακό Σύνδεσμο Καταναλωτών, ενημερώνοντας τον για την κατάσταση, ώστε να προβεί και ο ίδιος σε δικές του ενέργειες, με στόχο την προστασία των πολιτών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Παριστάνουν υπεραγορά και ξεγελούν τους πολίτες για να αποσπάσουν λεφτά

«Αυτό που παρατηρήσαμε από τους καταναλωτές και τα γραπτά παράπονα, είναι ότι καταγράφεται άνοδος για τις διαδικτυακές και τηλεφωνικές απάτες. Συγκεκριμένα, αποτάθηκαν κοντά μας τουλάχιστον δεκαοκτώ καταναλωτές και κατήγγειλαν απατηλά επενδυτικά προγράμματα. Αυτοί οι δεκαοκτώ καταναλωτές έχασαν συνολικά το ποσό των 427,000 ευρώ. Μόνο αυτές οι περιπτώσεις έχασαν ένα τέτοιο υψηλό ποσό και δεν ήταν εφικτό να πάρουν τα λεφτά τους πίσω», εξήγησε στον REPORTER η νομική σύμβουλος του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, Βιργινία Χρήστου.

Σημειώνεται πως το ζήτημα με τις διαδικτυακές απάτες που αφορούσαν υποτιθέμενα επενδυτικά προγράμματα είχαν απασχολήσει τους προηγούμενους μήνες τις Αρχές, οι οποίες προέβησαν σε διάφορες ανακοινώσεις, ενώ και από πλευράς του ο Σύνδεσμος είχε εκδώσει κάποιες οδηγίες και συστάσεις προς το κοινό. Αυτός είναι και ο λόγος που μπήκε μία άνω τελεία στη δράση των επιτήδειων με τον συγκεκριμένο τρόπο, ωστόσο βρήκαν άλλο τρόπο να εξαπατούν τους πολίτες και να ζητούν χρήματα.

«Μετά που δόθηκε δημοσιότητα στο θέμα, οι συγκεκριμένοι σταμάτησαν να ζητούν από τους καταναλωτές να πληρώσουν κάποιο ποσό, αλλά τους είπαν ότι είναι εφικτό να τους επιστρέψουν το ποσό, ωστόσο έπρεπε να καταβάλουν ένα επιπλέον ποσό. Υπάρχει περίπτωση κοπέλας που τις απέσπασαν 34,000 ευρώ. Όταν βγήκε ανακοίνωσή μας της είπαν ότι μπορούν να της επιστρέψουν το ποσό πίσω, όμως θα πρέπει να καταβάλει άλλες επτά χιλιάδες για να ξεκινήσουν τη διαδικασία επιστροφής χρημάτων. Αυτό το είδαμε και στις άλλες περιπτώσεις».

Στο μεταξύ, με την εξέλιξη της τεχνολογίας, οι απατεώνες έχουν βρει τρόπο να χρησιμοποιούν διάφορα εργαλεία, όπως είναι η τεχνητή νοημοσύνη και να κάνουν ένα πρόσωπο να μιλά και να αναφέρει αυτά που θέλουν, χωρίς να έχει γίνει αυτό στην πραγματικότητα.   

«Στις αρχές Αυγούστου είχαμε δεχτεί παράπονα ότι κυκλοφορούν βίντεο με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον υπουργό Οικονομικών και την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, που καλούσαν τον κόσμο να πληρώσει 250 ευρώ και για κάθε εβδομάδα θα έμπαιναν 900 ευρώ στο λογαριασμό τους, ως επίδομα. Οι καταναλωτές, τουλάχιστον αυτοί που κατάγγειλαν, δεν είχαν προχωρήσει με την καταβολή, δεν έχουμε λάβει ακόμη καταγγελία για καταβολή».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Παριστάνουν τους λειτουργούς των Κοινωνικών Ασφαλίσεων, ζητούν λογαριασμούς για δήθεν επιστροφή χρημάτων και τους αδειάζουν

Καταγγελίες για συγκεκριμένη πλατφόρμα

Παράλληλα, από τις αρχές του καλοκαιριού, ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών έχει δεχθεί παράπονα και για συγκεκριμένη πλατφόρμα, μέσω της οποίας μπορεί κάποιος να κάνει κράτηση σε ξενοδοχεία ή άλλα καταλύματα, καθώς διαπιστώθηκε πως χάκερ έκλεψαν τα στοιχεία επικοινωνίας των επιχειρήσεων που εγγράφηκαν και προσπάθησαν να αποσπάσουν χρήματα από τους πελάτες.

«Διαπιστώθηκε ότι χάκαραν τα emails των ξενοδόχων που είχαν εγγραφεί στην πλατφόρμα με αποτέλεσμα να αποσπάσουν προσωπικά στοιχεία των καταναλωτών και να τους ζητούν να καταβάλουν επιπλέον χρηματικό ποσό για να επιβεβαιωθεί η κράτηση. Ήταν κάτι που συναντήσαμε έντονα».

Πέραν τούτου, ενώπιον του Συνδέσμου υπάρχουν κι άλλες καταγγελίες ότι ενώ έκαναν κράτηση σε καταλύματα, μέσω της εν λόγω πλατφόρμας, στο τέλος όταν πήγαν, διαπίστωσαν ότι δεν υπήρχε κράτηση.

«Οι καταναλωτές ολοκλήρωναν τις διαδικασίες και όταν πήγαιναν για την κράτησή τους, διαπιστώθηκε πως δεν είχε διαθέσιμα δωμάτια για εκείνους. Είναι ευθύνη της πλατφόρμας και οδηγήσαμε τους καταναλωτές να στείλουν email στην πλατφόρμα και να ζητήσουν επιστροφή χρημάτων».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Παριστάνουν τις τράπεζες μέσα από παραπλανητικά μηνύματα-Αυξημένος αριθμός καταγγελιών στην Αστυνομία

Οι συστάσεις προς τους καταναλωτές

Στο μεταξύ, η κα. Χρήστου επεσήμανε πως υπάρχουν και κάποιες συστάσεις προς τους καταναλωτές, για να μπορούν να αποφύγουν τις απάτες. Όπως σημείωσε «εμείς έχουμε κάποιες συστάσεις. Καμία διεθνής πλατφόρμα δεν θα αλλάξει την πολιτική και πρακτική που ακολουθεί και γνώριζαν για χρόνια οι καταναλωτές και να τους ωθούν να καταβάλουν επιπρόσθετα χρήματα για να ολοκληρώσουν την κράτησή τους».

Ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών καλεί τους πολίτες όταν λαμβάνουν μηνύματα που τους ωθούν να καταβάλουν οποιοδήποτε ποσό, επειδή οι καταναλωτές δεν μπορούν από μόνοι τους να ξεχωρίσουν τι είναι απάτη και τι όχι, να επικοινωνούν με την επιχείρηση, ενημερώνοντάς τους ότι έχουν λάβει το συγκεκριμένο email και να επιβεβαιώνουν ότι ήρθε από την εταιρεία.

«Εκείνοι που είναι πιο εξοικειωμένοι μπορούν να καταλάβουν ότι το κείμενο έχει ορθογραφικά, συντακτικά λάθη ή δεν συνάδει με το επίσημο ύφος που χρησιμοποιεί η ίδια η επιχείρηση. Αν είναι προσεκτικοί μπορούν να το εντοπίσουν», κατέληξε η κα. Χρήστου.

Έχουμε λάβει καταγγελίες από αρκετούς καταναλωτές που τους καλούν να πληρώσουν πρόστιμα και βλέποντας τα μηνύματα ότι ο αποστολέας διαφέρει από το ένα μήνυμα στο άλλο και το ίδιο και ο σύνδεσμος. Ο πιο βασικός κανόνας είναι ότι δεν κατεβάζουμε οποιοδήποτε αρχείο το οποίο επισυνάπτεται σε email ή έρθει σε μήνυμα και δεν αφήνουμε την κάρτα μας σε πλατφόρμες χωρίς να ξέρουμε. Σε περίπτωση που οποιοσδήποτε χακάρει την εταιρεία είναι εύκολο να λάβει τα στοιχεία του τραπεζικού λογαριασμού. Καλό είναι να φεύγει η κάρτα μετά το τέλος της πληρωμής, το ίδιος και σε άλλες πλατφόρμες.

;